Salı, Ekim 02, 2007

RAMAZAN PİDESİ VE PASPAS YAPTIKLARIMIZA DAİR...



Pazartesi yazımı ekledikten sonra arkadaşlarımı gezeyim dedim ve Sevgili Tijen’in ‘’paspas ettiğimiz ‘’ Türkçemiz hakkındaki yazısını okudum.Acaba benim ''Türkçem'' nasıl diyerek kendi kendime muhasebemi yaptım.Her nekadar şimdiki gençler gibi konuşmasamda benimde düzeltmem gereken çok hatam var.Kendime ve herkese tavsiyem;’’Doğru yazalım,Doğru konuşalım,Dilimizi koruyalım’’sayfamızı takip edelim.


Kimbilir bu yazımda bile nekadar hatam vardır.Sevgili Tijen’e uğrayıp,evlat edinilmeyi bekleyen cümlelere sahip çıkalım.Herşeyin doğrusunu yapamayız ama elimizden geleni yapabiliriz değil mi?Aslında bu tür hataların düzeltilmesinin bir yoluda,bolbol kitap okumak.Okudukça insanın kelime haznesi gelişir,ufku genişler ve farkında olmadan kendini geliştirir. Tabiiki de gerçek yazarların,fikir adamlarının,gerçek kitaplarını.Popülerliği düzgün yaşam tarzı üzerine değilde gece yaşamı üzerine olan,iki yemek programı veya bir iki sunuculuk yapıpda hemen kitap çıkartanların,yemek programı yapıpda sanki yılların ustasıymış gibi davrananların değil…Böyle haksız hareketlere sinir oluyorum ve onları televizyonumu kapatmakla cezalandırıyorum.Tabiiki benim kapatmamla halledilecek bir konu değil ama biryerden başlamalıyız değimli?


Hatırlıyorum da ortaokulda babam; kardeşimle bana bir çizelge hazırlar,günlere ve saatlere böler;günde kaç saat ve haftada kaç kitap okuduğumuzu çizelgeye işlememizi isterdi.Benimde evladıma yapacağım örnek bir davranış.Çok faydasını gördüm,kulakları çınlasın babamın…


Ramazan geçmek üzere ama baktım ki ‘’Ramazan Pidesi’’ tarifi eklememişim.Aslında Ramazanın başından itibaren pidemi hep kendim yaptım.İlk 1 haftası yap-boz haftasıydı,kimi hüsranla sonuçlandı,kimisi sinirimi bozdu (ağladığımı bile hatırlıyorum) ama yılmadım ve tam vazgeçicekken tarifimi buldum.Zaten neyi ilk denediysem bu şekilde yap-boz oluyor ya olsun hepsi bana tecrübe olarak geri dönüyor.


Tarif,ekmekçiliğin bir meslek,bir tutku olduğunu öğrendiğim ve talebesi olmayı arzuladığım Dilistan hanımın müthiş kitabından ... Ekmek bir tutkudur kitabındaki bütün tarifleri sırasıyla deniyorum.Şimdiye kadar hüsrana uğradığım tarif olmadı diyebilirim.Bence her ev hanımının ya da şöyle söyliyeyim; mutfağa , ekmek yapmaya aşık ev hanımlarının, mutfaklarının başköşesinde olmalı bence...gelelim tarife;Dilistan hanımın işaret ettiği püf noktalarına dikkat edildiğinde harika, bütün evi saran mis gibi bir ekmeğiniz oluyor..tırnak içinde belirttiklerim benim kişisel notlarımdır..


Ramazan Pidesi;
(2 Kişilik)
Malzemeler;

· 500 gr un (normal büyüklükte 2 su bard.+yarım bardak)
· 6 gr tuz (1 çay kaşığı ama ben yarım tatlı kaşığı kullandım)
· 5 gr şeker
· 15 gr. Taze maya(normal 42 gr.lık yaş mayaların yarısını kullandım)
· 350 gr su (1 su bard.kaynar+yarım bardak oda ısısıda su kullandım)
· 1 yumurta (içine)
· 1 yumurta sarısı (az su ıle çırpılıp üzerine sürülecek,artıyor kalanını kapalı kapta muhafaza edın)
· Çörek otu,susam ne isterseniz.


Yapılışı;

1. Şekeri ilava ederek suyun içinde mayayı eritin.
2. İçine tuz eklenmiş ve elenmiş unu ekleyın ve yoğurun.
3. 5-10 dk dinlendirin.
4. Tekrar 10-12 dk. Yoğurun.
5. Az az un ekleyebilirsiniz.
6. Hamur ıslak bir yapıya sahip olucaktır, benim gibi paniklemeyin.
7. Hamuru düzeltip yağlı bir tepsiye koyun,1 saat dinlendirin.
8. Tezgaha kepekli un serpin ve mayalanmış pide hamurunu 8 parmağınızı kullanarak oyuklar açın,kenarları şişkin kalıcak ,ortası ince.(ben bu maddeyi bazen geçtim,üşengeçliğimden olsa gerek.direk unlu tepsiye koyup tahta kaşıkla pide şekli verip doğru fırına)



9. Altına kepekli un koyduğunuz tepsiye yerleştirin.fırça ile üzerine su ile çırpılmış yumurta sarısı sürüp çörek otu serpin .
10. Üzerini örtün bekletin.
11. Hamurkabarınca 300-320 derecede ısıtılmış fırında altı ve üstü kızarana kadar bekletin.

(burası çok önemli,püf noktası bu;hamur normal ekmek gibi pişmiyor.hemen üzeri kızarıp içi hafif ıslak kalıyor yani fırınlarda satılan pideler gibi.benim fırınımın en kızgın derecesınde, 280 derecede pişirdim,zaten 15-20 dakika sürüyor,hemen piştiği için kontrollü olmak lazım)




herkese afiyet şeker olsun......

6 yorum:

  1. Piden harika olmuş ellerine sağlık canım.
    Asıl önemlisi değinmiş olduğun diğer konu..Hepimizin yanlışı oluyor,buna katılıyorum ve diğer değindiğin konularda da sana çok hak veriyorum.Keşke hepimiz okuduğumuz ve okuyacağımız kitaplarımızı iyi seçebilsek.)

    Gönlüne sağlık canım benim.

    Sevgilerle

    YanıtlaSil
  2. gülcüm aynı fikirde oldugumuza ne kadar sevındım anlatamam...tesekkurler canım sevgılerımle..

    YanıtlaSil
  3. ellerınıze saglık cok nefıs gorunuyor..
    eda

    YanıtlaSil
  4. Salihacım hımm pide süper görünüo hiç denemedim ben :)

    YanıtlaSil
  5. Saliha'cığım,
    Çok teşekkürler kampanyaya katkın ve söylediklerin için. O kadar hızla yitiriyoruz ki değerlerimizi akıl alır gibi değil. Neyse ki güzel şeyler de oluyor, onları duymak, izlemek heyecan veriyor insana. Pide için de ellerine sağlık. Bu yıl iyi bir pide yiyemedim. Eskişehir'de mahallemizdeki fırının pideleri geliyor aklıma hep. İftara doğru sıraya girer sıcacık pideler getirirdim eve.

    YanıtlaSil
  6. edacım tesekkurler..
    aylıncım bır dene bak sahurda yaparsın harıka oluyor ınsan zevk alıyor ya....
    tıjencım nedemek...eskısehırmı?annem eskısehırlıfır benım..benımde anılarım coktur ...sevgılerle..

    YanıtlaSil

hoşgeldiniz:)